Resmi Gazete’de yayımlanan yönetmelik değişikliği ile birlikte doktora öğrencilerinin seçimi, puan hesaplama sistemi ve bazı akademik süreçlerde yeni kurallar getirildi.
Yeni düzenleme kapsamında lisansüstü eğitimde adayların değerlendirilmesinde kullanılacak puan hesaplama yöntemi yeniden belirlendi. Buna göre doktora programlarına başvuran adayların başarı puanı belirlenirken birden fazla kriter birlikte dikkate alınacak.
YÖK tarafından yapılan açıklamada, düzenlemenin özellikle Türkiye’nin ihtiyaç duyduğu öncelikli alanlarda nitelikli doktora öğrencisi yetiştirilmesini hedeflediği ifade edildi.
Yazılı Sınav ve Puanlama Sistemi Değişti
Yeni düzenlemeye göre doktora ve lisansüstü programlara başvuracak adayların değerlendirilmesinde merkezi bir yazılı sınav uygulanacak. Bu sınav YÖK tarafından belirlenen usul ve esaslar doğrultusunda gerçekleştirilecek.Yazılı sınav sonucunda 70 puanın altında kalan adaylar başarısız sayılacak. Adayların nihai değerlendirme puanı ise farklı kriterlerin belirli oranlarda hesaplanmasıyla oluşturulacak.
Buna göre adayların ALES puanının yüzde 25’i, lisans mezuniyet notunun yüzde 25’i, yabancı dil puanının yüzde 20’si ve yazılı sınav notunun yüzde 30’u değerlendirme puanına dahil edilecek. Yapılan hesaplama sonucunda oluşan nihai puanın 70’in altında olması durumunda aday başarısız kabul edilecek.
Yazılı Sınava Girecek Aday Sayısı Sınırlandırıldı
YÖK tarafından yapılan düzenleme kapsamında yazılı sınava girecek aday sayısına da sınırlama getirildi. Buna göre doktora programları için belirlenen kontenjanın en fazla dört katı kadar aday yazılı sınava katılabilecek.Yazılı sınava girmeye hak kazanacak adaylar belirlenirken ALES puanının yüzde 40’ı, yabancı dil puanının yüzde 30’u ve lisans mezuniyet notunun yüzde 30’u dikkate alınacak.
Öte yandan yönetmelikte önemli bir sosyal düzenleme de yer aldı. Buna göre doğum yapan lisansüstü öğrencilere iki dönem ek süre hakkı tanınacak.