Enerjide Milli Hamle: MASS ile Kayıp-Kaçak Azalacak

Türkiye, enerji tarihinin en kapsamlı dönüşüm projelerinden birine imza atmaya hazırlanıyor. Yeni sistem yarın başlayacak.

1 Mart itibarıyla kademeli olarak devreye alınacak Milli Akıllı Sayaç Sistemleri (MASS) sayesinde, ülke genelinde 50 milyonu aşkın elektrik abonesi yeni bir döneme adım atıyor.

Yüksek Tüketimden Başlıyor

Dönüşüm sürecinde ilk etapta belirli kriterler önceliklendirilecek. Yıllık tüketimi 10 megavatsaat ve üzeri olan aboneler, muayene süresi dolan sayaçlar ve bir panoda 4'ten fazla sayaç bulunan noktalar akıllı sisteme geçişte öncelikli grupları oluşturacak. Yeni yapılan binalarda ise belirli şartlar dahilinde tüm sayaçların akıllı olması zorunlu hale getirilecek. Projenin en dikkat çekici yanlarından biri ise maliyetin tüketiciye yansıtılmayacak olması. Elektrik Dağıtım Hizmetleri Derneği (ELDER) yetkilileri, sayaç değişimleri için abonelerden herhangi bir ücret talep edilmeyeceğini açıkça ifade ediyor.

2026 yılı sonuna kadar yaklaşık 6 milyon sayacın sisteme dahil edilmesi planlanırken, 1 Ocak 2028 itibarıyla Türkiye genelindeki tüm elektrik sayaçlarının yüzde 100 yerli yazılım altyapısıyla akıllı hale getirilmesi hedefleniyor. Sanayi ve ticarethane abonelerinin yüksek tüketimli sayaçları da aynı takvim dahilinde kademeli olarak yenilenecek.

Anlık Veriyle Tasarruf

Yeni sistemin en büyük avantajı, tüketicilere sunduğu kontrol imkanı olacak. Akıllı sayaçlar sayesinde aboneler, elektrik tüketimlerini anlık olarak takip edebilecek, hangi saatlerde ne kadar enerji harcadıklarını görebilecek. Aynı zamanda sistem, şebekedeki teknik ve teknik olmayan kayıpların anlık tespitine imkan tanıyarak, enerji kaçaklarına karşı da etkin bir mücadele aracı olacak.

Gündem Haberleri