Elektrik Dağıtım Hizmetleri Derneği (Elder) tarafından yapılan açıklamaya göre, Milli Akıllı Sayaç Sistemi (MASS) kapsamında eski tip elektrik sayaçları kademeli olarak sökülerek yerlerine yeni nesil akıllı sayaçlar takılacak. Bu büyük dönüşümle birlikte elektrik dağıtımında “Dağıtım 2.0” olarak adlandırılan yeni bir dönem hayata geçirilecek.
Elder Genel Sekreteri Fakir Hüseyin Erdoğan, 1 Ocak itibarıyla başlayan yeni tarife döneminin, elektrik şebekelerinde teknolojik ve yapısal değişimleri beraberinde getireceğini belirtti.
Akıllı şebeke ile daha güçlü ve esnek altyapı
Yeni sistem, özellikle son yıllarda artan aşırı iklim olayları ve elektrikli araç şarj altyapısındaki hızlı büyüme nedeniyle daha dinamik bir şebeke ihtiyacına yanıt vermeyi amaçlıyor. Erdoğan, 2025 yaz döneminde trafolarda yaşanan aşırı yüklenmelerin önemli dersler sunduğunu ifade ederek, 2026 yılına daha dayanıklı ve modern bir altyapıyla girileceğini vurguladı.
Akıllı sayaçlar sayesinde tüketim verileri anlık olarak izlenebilecek, arıza ve kesintilere daha hızlı müdahale edilebilecek. Böylece hem dağıtım şirketleri hem de tüketiciler için daha şeffaf ve kontrollü bir enerji yönetimi sağlanacak.
Sayaç değişimi ücretsiz olacak, öncelik büyük tüketicilerde
MASS projesi kapsamında 1 Mart 2026 tarihinden itibaren saha çalışmalarına başlanacak. İlk etapta, yıllık tüketimi 10 bin kilovatsaatin üzerinde olan aboneler ile ortak pano kullanılan alanlar öncelikli olacak. Bu aşamada yaklaşık 4 milyon elektrik sayacının değiştirilmesi planlanıyor.
Vatandaşları en çok ilgilendiren maliyet konusunda ise net bir açıklama yapıldı. Akıllı sayaç dönüşümünün tamamen dağıtım şirketlerinin yatırım planları kapsamında yürütüleceği, tüketicilerden herhangi bir ücret talep edilmeyeceği belirtildi.