Anayasa Mahkemesi’nden emsal karar işçiye ek külfet iptal edildi

Anayasa Mahkemesi (AYM), işe iade davalarında işçilerin hem asıl işverene hem de alt işverene ayrı ayrı arabulucu başvurusu yapma zorunluluğunu iptal etti.
Anayasa Mahkemesi’nden emsal karar işçiye ek külfet iptal edildi

Resmî Gazete’de yayımlanan kararda, İş Mahkemeleri Kanunu’nun 3. maddesinin 15. fıkrasının, Anayasa’nın 13. ve 36. maddelerine aykırı olduğu belirtildi. Böylece işçiler, artık işe iade talebiyle arabulucuya başvururken hem taşeron hem de ana işvereni birlikte sürece dahil etmek zorunda kalmayacak.

“Mahkemeye Erişim Hakkı Kısıtlanamaz”

AYM kararında, iptali istenen düzenlemenin çalışanların adalete erişimini zorlaştırdığı vurgulandı. Daha önce yürürlükte olan maddeye göre, “Asıl işveren-alt işveren ilişkisi bulunan durumlarda, işe iade talebiyle arabulucuya başvurulduğunda, anlaşmanın geçerli sayılabilmesi için her iki işverenin arabuluculuk görüşmelerine birlikte katılması gerekiyordu.”

Mahkeme, bu şartın uygulamada işçilere ek yük getirdiğini ve kimi durumlarda işçilerin dava açma hakkını fiilen ortadan kaldırdığını belirtti. Kararda, “İşçinin tarafı olmadığı asıl işveren ve alt işveren arasındaki hukuki ilişkiyi tespit ederek arabuluculuk sürecini birlikte yürütmek zorunda kalması, mahkemeye erişim hakkını ihlal etmektedir” ifadeleri yer aldı.

İşçi Lehine Düzenleme, Arabuluculuk Sürecini Basitleştirecek

Yüksek Mahkeme, düzenlemenin temel amacının işe iade davalarında taraf sıfatına ilişkin sorunları önlemek olduğunu ancak bunun işçi aleyhine bir sonuç doğurduğunu açıkladı. Yeni kararla birlikte, işe iade davalarında artık işçinin sadece kendi doğrudan işvereniyle arabuluculuk süreci yürütmesi yeterli olacak.

Uzmanlar, kararın özellikle taşeron işçiler açısından büyük kolaylık getirdiğini, yıllardır süregelen karmaşık yargı süreçlerinin artık daha sade ve erişilebilir hale geleceğini belirtiyor.