Kendi Suyunu Üretmeyen Bina Kalmayacak! İşte Yeni Kurallar
1 Ocak 2026 tarihinden itibaren belirli büyüklükteki özel ve kamu binalarında yağmur suyu hasadı ile gri su sistemlerinin kurulumu zorunlu hale geliyor. Uzmanlar, bu uygulamayla yıllık 10 milyon metreküp su tasarrufu sağlanacağını ve yaklaşık 1,5 yılda Ankara'nın simge göletlerinden Mogan Gölü'nü dolduracak kadar su birikimine ulaşılabileceğini belirtiyor.
Hangi Binalar Yağmur Suyu Toplayacak?
Yeni mevzuata göre yağmur suyu hasadı sistemi, depo hacmi 7 metreküpün üzerinde olan ve parsel alanı 2 bin metrekareden büyük yapılarda zorunlu tutuluyor. Ayrıca parseldeki çatı iz düşüm alanı bin metrekareden büyük olan özel yapılar ve tüm kamu binalarında da bu sistem mecburi hale geliyor.
Toplanan yağmur suları öncelikle filtre sisteminden geçirilecek ve ardından bahçe sulaması ile tuvalet rezervuarlarında kullanılabilecek. Bu uygulama sayesinde sadece yağmur suyu hasadından yıllık ortalama 6,2 milyon metreküp su tasarrufu elde edilmesi bekleniyor.
Gri Su Sisteminde Kapsamlı Düzenleme
Gri su sistemi konusunda da detaylı kriterler belirlendi. Yatak sayısı 200'den fazla olan konaklama tesisleri, yapı inşaat alanı 10 bin metrekareden büyük alışveriş merkezleri ve yapı inşaat alanı 30 bin metrekareden büyük kamu binaları bu sistem için zorunluluk kapsamına alındı.
Gri su, duş, küvet ve el-yüz yıkama lavabolarından çıkan suların özel arıtma sistemlerinden geçirilmesiyle elde ediliyor. Arıtılan bu sular sadece tuvalet rezervuarlarında kullanılabilecek ve bu yöntemle yıllık ortalama 4 milyon metreküp su tasarrufu sağlanacak. İki sistem bir arada değerlendirildiğinde toplamda 10 milyon metreküpü aşan bir su kazanımı söz konusu olacak.