Türkiye'de O İşletmeler De Depozito Sistemine Dahil Oluyor

Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı koordinasyonunda yürütülen Depozitosu Olan Ambalajlar (DOA) Sistemi, 1 Temmuz’da başlayacak ulusal entegrasyon öncesinde yeni bir aşamaya geçti.
Türkiye'de O İşletmeler De Depozito Sistemine Dahil Oluyor

81 il ve 973 ilçede uygulanacak sistemle birlikte içecek ambalajlarının kontrollü şekilde toplanması, geri dönüşüm süreçlerine kazandırılması ve döngüsel ekonominin güçlendirilmesi hedefleniyor. Vatandaşlardan üreticilere, geri dönüşüm sektöründen işletmelere kadar geniş bir paydaş kitlesini kapsayan uygulama, çevresel ve ekonomik açıdan önemli kazanımlar sunacak.

İşletmelere Teşvik Desteği Verilecek

DOA Sistemi'nin önemli ayaklarından biri olan HOREKA işletmeleri, günlük içecek tüketiminin yoğun olduğu alanlar arasında yer alıyor. Bu nedenle otel, restoran ve kafaların sisteme dahil edilmesiyle birlikte ambalajların kaynağında ayrıştırılması ve geri dönüşüm zincirine daha etkin şekilde kazandırılması amaçlanıyor.

Sisteme kayıt yaptıran işletmeler, Depozito Bilgi Yönetim Sistemi (DBYS) üzerinden çalışacakları yetkili saha operatörlerini belirleyebilecek. İşletmelerde biriktirilen DOA logolu ambalajlar ise belirlenen operatörler tarafından düzenli olarak toplanacak ve geri kazanım tesislerine yönlendirilecek.

Ayrıca sisteme dahil olan işletmelere, topladıkları her DOA logolu ambalaj için 20 kuruş teşvik ödemesi yapılacak. Toplama, taşıma ve geri dönüşüm süreçlerinin tamamı dijital altyapı üzerinden takip edilerek şeffaf ve izlenebilir bir yapı oluşturulacak.

Ekonomiye Milyarlarca Liralık Katkı Bekleniyor

Yetkililer, sistemin ülke genelinde yaygınlaşmasıyla birlikte içecek ambalajı üretiminde kullanılan ham madde ithalatında yüzde 35 ila 40 oranında azalma bekliyor. Bunun yanında yıllık yaklaşık 30 milyar liralık ekonomik katkı sağlanması öngörülüyor.

Çevresel faydaların da dikkat çekici boyutlara ulaşması hedefleniyor. Proje sayesinde 37 bin ton sera gazı emisyonunun önüne geçilmesi, 1,3 milyar kilovatsaat enerji tasarrufu sağlanması ve 3,6 milyon varil petrol kullanımının engellenmesi amaçlanıyor.

TÜÇA Başkanı Nurullah Öztürk, sistemin yalnızca bir geri dönüşüm uygulaması olmadığını, aynı zamanda Türkiye’nin kaynaklarını koruma ve sürdürülebilir ekonomi oluşturma hedefinin önemli bir parçası olduğunu belirtti. Öztürk, tüm HOREKA işletmelerini kayıt süreçlerini tamamlayarak sisteme katılmaya davet ederken, 1 Temmuz’da başlayacak ulusal entegrasyonla birlikte Türkiye genelinde daha güçlü ve yaygın bir geri dönüşüm ağının kurulacağını ifade etti.